Ősember diéta, húsimádók étrendje, kőkorszaki kajálás, paleolit étrend. Ki hogyan ismeri vagy hallott róla. Sokan úgy gondolják, hogy csak egy divathóbort, vagy valami fogyókúrás őrület, többeknek pedig a segítség ahhoz, hogy egészségesebben élhessenek megszabadulva az évek óta tartó betegségüktől. Számomra a megoldást jelentette, hogy leszokhassak a cukorról.

Mikor először hallottam a médián keresztül a paleolit étrendről, elég szkeptikus voltam vele szemben. Persze, én is csak olyan szavakra figyeltem fel, hogy “paleo korszak”, “ősember”, “hús”, “fogyás”, stb. Mivel soha nem voltam egy hús rajongó, és még vegetáriánus korszakom is volt, így végképp nem érdekelt a dolog.

fittoldal_sj_10Aztán az emésztőrendszeri problémáim miatt először laktóz, majd gluténmentes étkezést kellett folytatnom. Mivel az utóbbi években nagyon ritkán ettem kenyérfélét, így nem volt nehéz átállnom a gabonaféléket nélkülöző étrendre. Ha tésztára vagy péksütire vágytam, akkor megfőztem egy adag gluténmentes tésztát, vagy sütöttem egy adag muffint.

Bár sok édességet nem ettem, és igyekeztem az otthon készített sütikhez xilitet használni, csak ott motoszkált bennem, hogy jó lenne teljesen lemondani a cukorról, azaz az enyhe, de mégis létező függőségemtől megszabadulni. Erre a vágyamra jött válaszul az, hogy ténylegesen megismerkedtem a paleolit étrenddel, aminek egyik lényege, hogy a cukrot és az egyéb szénhidrátokat (rizs, burgonya, hüvelyes zöldségek) elhagyjuk.

Nekem nagyon könnyedén ment az átállás. Eleinte tobzóttam a mindenféle paleo édességben, persze csak mértékkel. De ezzel csak segítettem azt, hogy átformáljam a gondolkodásomat és az étrendemet. Mivel mindig is nagy saláta barát voltam, ezen sokat nem kellett változtatnom. A hüvelyes zöldségeket (borsó, bab, zöldbab, szója, stb.), a rizst, a burgonyát, az egyéb gabonaféléket végleg kiiktattam. A tej és tejtermékek fogyasztását is lazán abbahagytam (a tejet egyébként sem szerettem). Nem is vágytam a pótlásukra. A növényi és hidrogénezett olajokat és zsírokat lecseréltem 100 %-os kókuszolajra.

A közérzetemben annyi változást tapasztaltam, hogy jobban viseltem fiziailag is a lelki stresszt. Azaz kevesebb energiámat szívta el, így több maradt az edzésekre (a magaméira, és azokra, amit a vendégeimnek tartottam).

Miután lezajlott nálam az átmeneti időszak, rájöttem, hogy a paleo étrend nem a muffin és egyéb paleo édességek, valamint magok és diófélék evészetéből áll. Átgondolva a dolgokat, jött a tényleges paleozás. Sok zöldség, lehetőleg friss zöldsaláta formájában, napi egyszer (délben) húsfogyasztás főételként. Tulajdonképpen majdnem ugyanazt az étrendet folytatom, amit eddig is, csak kihagytam belőle teljesen az ebbe az étrendbe nem illőket. Ami pedig a tányéromba és poharamba került mint újdonság, az a kókuszolaj (vagy -zsír), kókuszkrém.

Bonyolult? Nem, nem az. Nagyon is egyszerű számomra ez az étrend. Bár jó pár “hagyományos” alapanyagot nélkülöz, mégis teljes értékűen lehet vele táplálkozni.

Sajnos, sokan félreértelmezik a paleolit étrendet. Ugyanazokat az ízeket és ételeket akarják visszahozni, amit addig megszoktak. Eleinte talán érdemes ezt tenni az átállás alatt, különösen azoknak, akik még jobban rá voltak cuppanva a kenyérfélékre. Utána már felesleges legyártani a péksütemény utánzatokat, és keresni a régit az újban. Inkább találjuk meg és élvezzük az új ízeket, és egy az egyben emeljük át azokat az ételeket, amelyek addig is a paleolit elvek szerint készültek (pl. húsételek). Én például ugyanúgy sütök csirkecombot vagy sertéstarját (natúran, fűszerekkel) vagy pörköltet, ahogy előtte, csak a köretet cserélem zöld leveles salátára.

De ennél több a paleo. Fontos, hogy olyan ételeket fogyasszunk, amelyek adalékanyagoktól mentesek, azaz kerüljük a kész vagy félkész ételeket. A legjobb a bioélelmiszer, a frissen a kertből vagy a piacról vett falusi, vegyszerektől mentes zöldségek. Az ízfokozót messziről kerüljük el.
Főzzünk otthon, vagy együnk olyan helyen, ahol elfogadható minőségű ételt adnak.

Felesleges töménytelen magot és diófélét, és az ezekből készült ételeket enni. Fitát és szénhidráttartalmuk terhelheti a bélrendszerünket. Ha gyümölcsöket eszünk, válasszuk az idény gyümölcsöket, és ezek fogyasztásában is tartsunk mértéket, hiszen a fruktóz tartalmuknál fogva ugyanúgy emelik az inzulinszintet, mint maga a cukor.

Ha már édesítünk, akkor természetes alapú édesítőt válasszunk. Xilit, stevia, eritrit, vagy nagyon kevés méz. De legjobb, ha valóban leszokunk az édes ízről, s csak nagy ritkán eszünk édességet.

Számomra a paleolit életmódba beletartozik még a rendszeres mozgás. Legyen az egy kiadós séta vagy egy teljes testet átmozgató edzést heti négyszer, ötször vagy akár minden nap. Annyi féle edzésmód közül lehet ma már választani, hogy tényleg csak az elszántság és az akaraterő hiány lehet a kifogás arra, hogy elkezd, folytasd a kiválasztott mozgásformát vagy -formákat.

Összességében nagyon örülök és csak hálás lehetek, hogy lassan 9 hónapja a paleo étrend mellett döntöttem. Számomra egy kényelmes és ideális étkezési mód. Csak ajánlani tudom!

(Ha többet meg szeretnél tudni róla, ajánlom a tenyek-tevhitek.hu oldalt, melyen rengeteg cikket és éltelreceptet találsz.)

 

 

Simkó Judit
személyi edző
stresszkezelő konzultáns
(kineziológus)

Olvasók száma: (87)